Elérhetőségek

ISIS Táncklub

9700 Szombathely,
Felsőbüki N. P. u. 38.

Telefon: +36/30/411-2396

Táncillem

Lányoknak

I. ALAPOK

  1. Figyelj !
    A követésnél az elsődleges, hogy figyelj és reagálj arra, amit a partnered kér.
  2. A tested központjával kövess !
    Ahogy az egész tested mozdul, amikor a vezetést a hátadon érzed, a karodon érzett vezetésnek is hatással kell lennie az egész tested mozgására. Általában nem szabad, hogy csak a karok mozgását eredményezze.
  3. A követésed nem lehet jobb, mint saját vagy partnered tánctartása.
    Soha ne hagyd, hogy a kapcsolatot tartó karod, központod mögé kerüljön. Amikor a karod eléri a központot, akkor az egész tested mozgását kell, hogy eredményezze. Mindig legyél kész ellenállást tanúsítani. Ne legyél megfeszítve állandóan és ne legyenek "spagetti karjaid". Készen kell lenned, hogy reagálj, de várnod kell a vezetésre. Továbbá: - Ne szoríts kézzel! Helyes tánctartásnál nincs szükség arra, hogy szorítsd partnered kezét. - Soha nem hagyd a kapcsolat elszakadását! Amikor az ujjhegyekkel tartod a kapcsolatot a partnereddel, az ujjak kinyújtása vagy ellazítása a kapcsolat megszunését jelenti.
  4. Ne próbáld kiszámítani a vezetést !
    Nem tudhatod, hogy mit fog kérni a partnered, amíg nem kéri. Ezt azonban könnyebb mondani, mint megvalósítani, mivel kevésbé gyakorlott partnerrel van esély arra, hogy a vezetés nem egyértelmű. Ilyenkor is jobb követni és ezzel segíteni a partnered, hogy észrevegye hibákat. Ne menj, amíg nem hívnak!. Ez zavaró lehet, de felül kell kerekedni az aggodalmon, hogy lemaradsz a zenéről.
  5. Gyorsan reagálj a vezetésre!
    Ha partnered jól teszi dolgát, akkor nem hagy kérdéseket benne arról, vajon mit kér tőled. Ne csak a figura végrehajtásával reagálj a vezetésre. Partnered lehet, hogy úgy szeretne vezetni, hogy bizonyos érzést is átadjon, akárcsak a Big Band zene "felelgetős" formátuma. Találd meg az utat, hogyan tudsz "válaszolni" jó táncosoknak.
  6. Te vállad a felelősséget a testsúlyodért!
    Ez lényeges, ha biztonságban szeretnél táncolni. Csak akkor táncolj figurákat, amiben a súlyod a partneredre bízod, ha előtte gyakoroltátok, és teljesen megbízol benne ! Hagyd, hogy a partnered mozgasson téged olyan mozdulatokban, amihez lendületre vagy súlyra van szükség, anélkül hogy tested teljesen elengednéd akár a zsák! Ne ragadd meg, vagy húzd a partnered! (Egy jó vezető érzi, ha gond van és elkap téged.)
  7. Legyél tudatában a partnered szándékával a táncban!
    Mivel a követés reagálás, így hasznos lehet megérteni, hogy mi az, amit a társad véghez szeretne vinne ebben a "3 perces kapcsolatban". Szeretné fitogtatni tánctudását, a zenét interpretálni, vagy bohóckodni? Te is vidd be a saját szándékaid a táncba, de legyetek tudatában, hogy van különbség egymás mellett vagy egymással táncolni.
  8. Ha félreérted a vezetést (ez mindenkivel megtörténhet) TÁNCOLJ TOVÁBB !
    Ne izgasd magad, hanem táncolj tovább és mosolyogj azon, ami történt, ha illendő. Az igazán jó táncosok, ha hibáznak, akkor az úgy tűnik, mintha úgy tervezték volna. Ez csak hozzáállás kérdése. Bármit is teszel, csináld meggyőződéssel! A táncban nincs hiba csak új figura. Ne legyél szigorú magadhoz, ha problémád van bizonyos embereket követni! A tánc nem megy mindenkivel egyformán.
  9. Gyakorold az alapokat, amíg azok rögzülnek!
    Közben módod van arra koncentrálni, hogy mi az amit a partnered vezet, a stílusodra, a zenére való mozgásra, beszélgetésre, stb. Meg kell tudnod találni az 1-et, és gondolkodás nélkül tudni, hogy melyik lábadon kell lenned.
  10. Ne tegyél semmit, ami bántaná a partnered!
    Senki sem szereti, ha azt mondják neki, hogy rosszul csinál valamit. Legyél óvatos, hogyan teszel javaslatot a partnerednek. A tánc mulatságról szól. Ha indokolatlanul megbántasz valakit, az nem teremt jó légkört. Legyen megalapozott, ha felhívod valamire a partnered figyelmét!
  11. Legyél rugalmas!
    Itt nem arról van szó, hogy lábad a fejed fölé tudd emelni. Minden fiúnak van bizonyos elgondolása arról, hogy hogyan kéne táncolni. Ez magában foglalja a kapcsolat erősségét, a távolság tartását, a stilizálásra adott lehetőséget, stb. Legyél rugalmas, úgy hogy az ne váljon neked kényelmetlenné!

II. A KÖVETÉS TANULÁSA

  1. Nem tudod a követést megtanulni, ha előre tudod mi fog következni.
    Óra közben, ha akkor táncolod a figurákat, amikor az oktató mondja, akkor csak a koreográfiát tanulod. Tánc közben tudod a vezetést tanulni, amikor nem tudod mi következik.
  2. Legyél tudatában annak, hogy nem csak a kezeden keresztül vezet a partnered !
    A vezetések nagy része a kézen kívül, testtartással, arckifejezéssel, és sok apró jellel történik.
  3. Kérd a partnered, hogy okozzon meglepetést !
    Ha állandó partnerrel tanulsz táncolni, akkor kérd meg, hogy okozzon meglepetést, és ne a betanult sorrendben táncoljátok a figurákat! Ha jársz társaságba táncolni, akkor az, kérés nélkül is elég meglepetést jelent.
  4. Írd le !
    Ez hasznos, ha partner nélkül szeretnél gyakorolni lépéseket, amiknél fontos, hogy melyik lábadra jön ki a figura.
  5. Kérj visszajelzést a partneredtől, nézd arckifejezését !
    Ez az információ lehet nagyon hasznos, és teljesen haszontalan. Legyél nyitott a kritikára, és úgy tekintsd, mint építo javaslat ami nem a személyednek szól.
  6. Táncolj jó táncosokkal !
  7. Táncolj sok különféle partnerrel !
    Ha van állandó párod, akkor is táncolj sok más partnerrel! Ha mindig ugyanazzal a partnerrel táncolsz, eljuthatsz arra a pontra, hogy nem is igazán követed. Minden táncosnak megvan a saját stílusa. Minél több és különböző szinten levő partnerrel táncolsz, annál könnyebben fogod a vezetéseket felismerni és reagálni rá.
  8. Legyél tudatában partnered képességeinek !
    Ha kezdő, vagy kevésbé gyakorlott partnerrel táncolsz, akkor legyél bátorító! Gyakorolj lépéseket, stilizációt, ami még nem zavaró a partnered számára, de nem vedd át a vezetést. Ha kéri, mondj egy-két javaslatot, amin javíthat!
  9. Legyél jó a mozdulatok lemásolásában!
    Jól mutathat tánc közben, ha másolod, amit partnered csinál, bár sokszor épp a különböző stílusok mutatnak jól fiúnak és lánynak.
  10. A jó követés megköveteli a bizalmat és lazítást.
    Ha nem bízol a partneredben, akkor nehéz neki adni az irányítást, amire szüksége lenne ahhoz, hogy hatékonyan vezessen téged.

III. NAVIGÁCIÓ

  1. A partnered felel a mozgásotokért a teremben, de ez nem jelenti azt, hogy neked nem kell figyelni.
  2. Figyelj és nézd, hogy hova mész !
    Általában nem árt az óvatosság és van, amikor te jobb helyzetben vagy ahhoz, hogy lásd, mi történik és elkerülj egy ütközést.
  3. Tudd, hogy mennyi hely áll rendelkezésedre !
    Ha zsúfolt táncteremben táncoltok, a rúgásokat és a karmozdulatokat csak kicsiben táncoljatok, és figyeljétek, hogy mennyi hely áll rendelkezésetekre! Ha látsz helyet valahol, az nem biztos, hogy a következő másodpercben is szabad lesz.

IV. FILOZÓFIA

  1. Csak az egyik fél vezessen !
    A vezetést hagyd meg a fiúnak, még akkor is, ha kezdő partner esetén nagy a kísértés az irányítás átvételére! Magasabb szinten levő táncosoknál, amikor a zene arra készteti a lányt, hogy saját elképzelését csinálja, megragadhat egy kínálkozó alkalmat úgy, hogy az ne szakítson meg folyamatban levő figurát. A jól vezető fiú pedig ad alkalmat a lánynak a szabadságra és játszik, ahelyett hogy saját elképzelését ráerőltesse. Ha a vezetés átvétele megzavarja nagyon a fiút, akkor a lány jobb, ha inkább nem teszi. A legmagasabb szinten a tánc igazából háromirányú kommunikáció a fiú, a lány és a zene között mindhárom hozzájárulásával.
  2. Ne taníts, ha nem kérik!
    A partnered kellemetlenül érezheti magát, ha próbálod tanítani. Azon kívül honnan tudott, hogy nem te voltál, aki elrontott valamit? Még ha teljesen biztos vagy benne, hogy neked van igazad, akkor se oktasd ki a partnered, mert az nem udvarias. Órán, ha TUDOD, hogy mit teszel és TUDOD, hogy a partnered mit tesz rosszul, közelítsd meg a témát diplomatikusan. Pl "Úgy éreztem, hogy valami nem stimmel itt. Neked milyennek tunt?" Ha szerinte jó volt, akkor fejezd be a tanítási kísérletet! Ha egyetért, hogy valami nem jó, akkor a legjobb, ha megkéritek az oktatót, hogy nézze meg és mondja el véleményét. Tánc alatt ne taníts, kivéve, ha a partnered kéri!
  3. Ne félj kérni egy második esélyt!
    Ha valamilyen okból csak későn ismersz fel egy vezetést és nem sikerül jól kivitelezni a figurát, biztos szívesen megpróbálnád újra. Jó vezetők adnak második esélyt, de ha biztos akarsz lenni, te is kérheted tőle.
  4. Légy türelmes és segítő!

V: HOGYAN LEGYÉL EMLÉKEZETES TÁNCOS?

Azok a dolgok, amitől a fiúk fognak annyira emlékezni rád, hogy akár hónapokkal a táncotok után is meg fognak ismerni és felkérnek táncolni:

  1. Kövess kecsesen és könnyedén!
  2. Táncolj a zenére!
    Ennek fokozatai vannak az alapvetőtől az összetettebb dolgokig:
    • a) Tartsd az ütemet! (Ez azt feltételezi, hogy a partnered is tartja.)
    • b) Egyre legyél felkészülve, de csak akkor indulj, ha jelzést kapsz! Figyelj arra is, ha nem egyre kezdődik a figura.
    • c) Stilizálásod, arckifejezéseid tükrözzék a zenét (dallamot, szöveget, stopokat, átmeneteket, stb.), de úgy hogy ez ne zavarja a követésed!
    • d) Érd el a ritka Zen állapotot, amikor a tánc után őszintén tudod mondani "A zene hozta ezt ki belőlem".

      A fiúk elvárják az a) pontot. A fiúk értékelik a b) pontot és keresni fognak. Ha a c) pontot is jól csinálod, a fiúk mosolyogni fognak, és a KÖTELEZŐ TÁNC listájukra tesznek. Ha sikerül a d) pont a fiúk örökké emlékezni fognak rád és csatlakoznak a rajongótáborodhoz. Azt tartsd szem előtt, hogy mivel nem te irányítod a táncot, néha nehéz lehet a zenére táncolni. Pl: van, amikor partnered végigtáncol egy zenei stopot, amit te másképp szerettél volna.
  3. Figyelj a partneredre!
    Arckifejezéseddel ne add partnered tudtára, hogy te inkább valaki mással táncolnál, vagy jobban érdekel az, aki az ajtó előtt sétált el. Ha nem szeretsz táncolni valakivel, akkor ne táncolj vele többet! Figyeld, hogy milyen érzést szeretne partnered kihozni belőled, és úgy reagálj!
  4. Lepd meg a partnered!
    Ne szakítsd meg, amit a partnered táncol, de add hozzá saját ötleteid!
  5. Játssz!
    Louis Armstrong egyszer az felelte, amikor azt kérdezték, hogy definiálja a jazzt. "Ha ezt valakinek meg kell kérdezni, sohasem fogja tudni". Itt magad vagy.

VI: EGYÉB

  1. Ügyelj, hogy a ruházatod megfelelő legyen a tánchoz!
    Olyan ruhát viselj, amiben nem áll fenn a veszély, hogy beakadsz valahova! Ügyelj, hogy hajad, körmöd, gyűrűd ne zavarja partnered!
  2. Ne használj kézbalzsamot közvetlenül a tánc előtt!
    Vannak, akik bekenik a kezüket csúszós krémmel tánc előtt, nem gondolva arra, hogy partnereik tánc közben azon fognak aggódni, hogy vajon el hagyják-e őket. Ha a fogásért küzdeni kell, az jelentősen csökkenti a figurák vezethetőségét. A partnered nem azon fog gondolkodni, hogy milyen puha a kezed, hanem bevési az agyába, hogy ne táncoljon veled máskor (és hogy ki kell hagynia a következő táncot kézmosás miatt).
  3. Legyél udvarias!
    Ha nemet mondasz valakinek egy táncra, akkor mással se menj táncolni arra a számra!
  4. MOSOLYOGJ!

« Vissza az előző oldalra!
ISIS Táncklub - Magyar